Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 19 februarie 2024

Departamentul de Trezorerie al SUA a anunțat prelungirea acordului DTS cu cinci țări

Departamentul de Trezorerie al SUA a anunțat joi, 15 februarie, prelungirea acordului din 2021 încheiat cu Austria, Franța, Italia, Spania și Regatul Unit privind impozitele pe serviciile digitale (DTS-uri) până la 30 iunie 2024. Conform acordului, cele cinci țări vor acorda credite fiscale companiilor americane care fac obiectul DTS-urilor lor împotriva oricăror obligații viitoare privind impozitul pe profit în conformitate cu normele privind suma A din Pilonul 1, odată ce acestea vor intra în vigoare. În schimb, Statele Unite, care consideră că DTS-urile sunt discriminatorii față de companiile americane, au fost de acord să retragă tarifele de răzbunare propuse pentru unele importuri americane de bunuri din cele cinci țări. Extinderea acestui acord vine în contextul în care OCDE lucrează la finalizarea textului unei convenții multilaterale (MLC) pentru punerea în aplicare a Pilonului 1, cu scopul de a organiza o ceremonie de semnare până la sfârșitul lunii iunie.

Patru jurisdicții au fost eliminate de pe lista neagră a UE

Reprezentanții permanenți ai statelor membre ale UE ar fi convenit miercuri, 14 februarie, să elimine Bahamas, Belize, Seychelles și Insulele Turks și Caicos de pe lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale (așa-numita listă neagră a UE). Insulele Bahamas, Turks și Caicos au fost adăugate pe lista jurisdicțiilor fiscale necooperante în octombrie 2022, în timp ce Belize și Seychelles au fost adăugate în octombrie 2023. Acordul urmează să fie aprobat oficial la nivel ministerial la 20 februarie, în cadrul unei reuniuni a Consiliului Afaceri Generale. Lista revizuită este disponibilă aici.

Programul Grupului de lucru privind Codul de conduită sub președinția belgiană

Grupul de lucru privind Codul de conduită al Consiliului UE privind impozitarea întreprinderilor a convenit și a publicat recent programul său de lucru pe durata Președinției belgiene a Consiliului. Grupul va finaliza revizuirea măsurilor fiscale notificate de statele membre în cadrul procesului de înghețare și de eliminare. Notificarea actuală este prima dată când statele membre vor notifica, dacă este cazul, caracteristicile fiscale cu aplicare generală, astfel cum sunt definite în Codul de conduită revizuit. Grupul va continua, de asemenea, să monitorizeze jurisdicțiile acoperite de domeniul de aplicare geografic și punerea în aplicare a angajamentelor asumate de jurisdicțiile cooperante. În plus, Grupul va începe procesul de examinare a celor trei noi jurisdicții (Brunei Darussalam, Kuweit și Noua Zeelandă) incluse în domeniul de aplicare geografic. Grupul va lucra, de asemenea, la viitorul criteriu 1.4 pentru a include beneficiarii reali ca un al patrulea criteriu al listei UE privind transparența fiscală, pregătirea pentru evaluarea, în al doilea semestru al anului 2024, a criteriului 3.2 privind raportarea pentru fiecare țară în parte (CbCR) a jurisdicțiilor relevante care au aderat la Cadrul general incluziv după 31 decembrie 2021, posibilul exercițiu de examinare a fiduciilor și a altor construcții juridice similare în 2.2 de jurisdicții; precum și interacțiunea dintre normele GLOBE ale Carului general incluziv al OCDE/G20 privind BEPS în temeiul pilonului doi și criteriul 2.2 in lista UE privind impozitarea justă. Trei ședințe ale grupului sunt programate în cadrul Președinției belgiene la 7 februarie, 24 aprilie și 10 iunie 2024.

Eurodeputații consultă experții cu privire la obstacolele fiscale rămase în cadrul pieței unice

Marți, 13 februarie, experții și-au prezentat punctele de vedere și au discutat cu eurodeputații din subcomisia FISC a Parlamentului European despre modul de abordare a obstacolelor și distorsiunilor fiscale rămase în cadrul pieței unice. în special în contextul mandatului lui Enrico Letta de a pregăti un raport la nivel înalt privind viitorul pieței interne a UE. Enrico Letta a anunțat că raportul nu va fi prezentat la sfârșitul lunii martie, așa cum era de așteptat, ci la 17 aprilie 2024, pentru a-i permite să-și finalizeze consultările în Europa. El a identificat trei domenii cheie de îngrijorare. Prima este o aplicare slabă a Directivelor UE, ceea ce creează fragmentare. Al doilea este faptul că țările utilizează rate de impozitare scăzute și stimulente pentru a concura. Cel de-al treilea domeniu de îngrijorare este faptul că IMM-urile se confruntă cu 27 de sisteme fiscale diferite, a spus el, adăugând că UE ar putea fi nevoită să inventeze, într-un mod creativ, ceva de genul unui al 28-lea regim pentru IMM-uri, dar poate și pentru alte întreprinderi, atât la nivelul legislației corporatiste, cât și al impozitării. Alți experți invitați au fost Christian Kaeser, șeful departamentului de taxe și impozite la Siemens, Dominika Langemayr, profesor de economie la Universitatea Catolică din Eichstätt-Ingolstadt, și Jost Heckemeyer, profesor la Universitatea Kiel și cercetător asociat la Centrul Leibniz pentru Cercetări economice Europene din Mannheim. În aceeași zi, Departamentul pentru politici economice, științifice și legate de calitatea vieții a organizat un atelier cu membrii FISC pentru a prezenta și discuta studiul privind „Bune practici fiscale în lupta împotriva evaziunii fiscale – rolul ISD în semnalarea datelor”.

Enrico Letta își va prezenta primele constatări privind viitorul pieței unice la 22 februarie

Joi, 22 februarie 2024, eurodeputații din Comisia pentru piața internă și protecția consumatorilor (IMCO) a Parlamentului European vor avea un al doilea schimb de idei cu Enrico Letta, fost șef al guvernului italian și președinte al Institutului Jacques Delors. Concluziile Consiliului European din 29 și 30 iunie 2023 au solicitat elaborarea unui raport independent la nivel înalt privind viitorul pieței unice și l-au însărcinat pe Enrico Letta cu redactarea acestui raport. Un prim schimb de opinii între eurodeputații IMCO și Enrico Letta a avut loc la 19 septembrie 2023, permițând o discuție a punctelor lor de vedere și a priorităților privind viitorul pieței unice. În cadrul acestui al doilea schimb de idei, înainte de prezentarea raportului final către Consiliul European din aprilie, Enrico Letta va prezenta eurodeputaților, în prezența reprezentanților organismelor de standardizare, BEUC și BusinessEurope, primele sale constatări și recomandări în vederea finalizării raportului său. Sesiunea poate fi urmărită live aici.

Ultima întâlnire FISC a eurodeputatului Paul Tang

Eurodeputatul socialist olandez Paul Tang a prezidat ultima sa ședință a subcomisiei FISC la Parlamentul European marți, 13 februarie, deoarece nu va candida la alegerile europene din iunie. Ultima ședință a mandatului FISC va avea loc la 19 martie, dar Paul Tang nu va putea să prezideze mandatul, deoarece va călători în acea zi. Paul Tang a prezidat subcomisia FISC încă de la crearea sa în septembrie 2020. „Cred că este foarte bine că cel puțin un parlament din Europa este informat cu privire la discuțiile privind impozitarea europeană și internațională”, a declarat acesta. Paul Tang speră, de asemenea, că Parlamentul European va continua să fie activ în acest domeniu și în viitor. „Cred că impozitarea va fi pe primul loc în anii următori, având în vedere cererea de echitate în general, dar și stresul asupra sectorului public”, a concluzionat acesta.

Camerun se angajează să înceapă schimbul automat de informații financiare aferente conturilor în 2026

Camerun s-a angajat să implementeze Standardul internațional pentru schimbul automat de informații privind conturile financiare în chestiuni fiscale (AEOI) până în septembrie 2026, a anunțat OCDE miercuri, 14 februarie. Țara este membră a Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale din 2012. Forumul Global va însoți progresele înregistrate de Camerun în îndeplinirea angajamentului său de a începe schimbul automat până în septembrie 2026, iar membrii Forumului Global și G20 vor primi actualizări. O sută douăzeci și cinci dintre cei 171 de membri ai Forumului Global se angajează acum să înceapă AEOI până la o anumită dată, 12 între 2024 și 2026, iar marea majoritate au început schimburile, a declarat OCDE.

Blocați agenda: Conferința ETAF de miercuri, 17 aprilie 2024

Luni, 17 aprilie 2024

Conferința ETAF

Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor

14:30–17:00

@Sofitel Brussels Europe, Place Jourdan 1, 1040 Bruxelles

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE.

Datorită apropierii lor de companii, consultanții fiscali se află în epicentrul peisajului de reglementare. Atunci când nu sunt ei înșiși însărcinați cu obligațiile de depunere a declarațiilor care decurg din legislația UE, aceștia ajută întreprinderile să navigheze prin complexitatea legislației fiscale a UE. În ultimii ani, propunerile fiscale ale UE au fost emise cu o viteză incredibilă, iar sistemul fiscal al UE a devenit extrem de complex. În același timp, aceste legislații generează o povară de raportare tot mai mare pentru contribuabili și autoritățile fiscale, ceea ce, uneori, se face în detrimentul eficienței.

Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele de viitor pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană.

Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Vorbitorii vor fi anunțați în curând.

Interpretare simultană engleză, germană, română.

De asemenea, conferința va fi transmisă în direct.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

etaf-1